Vedenjakelukatkot ja häiriöviestintä

Häiriöviestintä

Käytössämme on Blue Idea Aps Finlandin viestintäsovellus vika- ja häiriötiedottamiseen. Tiedotamme tekstiviestillä ensisijaisesti suunnitelluista vesikatkoista. Äkillisistä häiriöistä tiedotamme verkkosivuillamme. Lisäksi toimitamme tiedot mm. viranomaisille ja medialle.

Tekstiviestit häiriötilanteissa ja rekisteröintiohjeet


Jos sinulla on julkisesti saatavilla oleva puhelinnumero, sinun ei tarvitse rekisteröidä sitä asiakasportaaliin. Jos sinulla on käytössäsi työ- tai salaisen liittymän puhelinnumero, on sinun rekisteröitävä puhelinnumerosi, jotta voit saada tekstiviestit. Myös vuokra- tai vapaa-ajan asunnon, kesämökin tai vastaava omistaja voi rekisteröidä puhelinnumeronsa siihen osoitteeseen, mikäli vakituinen kotiosoite on muualla. Tiedotteita voi tilata itselleen useammasta osoitteesta.


Lähetämme tekstiviestin automaattisesti yli 16-vuotiaille asukkaille, joiden puhelinnumero ja osoite on julkinen. 

Rekisteröintiohjeet


Rekisteröi numerosi palveluun erikseen, jos

  • puhelinliittymäsi on salainen tai prepaid
  • puhelinliittymäsi on rekisteröity muuhun kuin kotiosoitteeseen (esim. työpuhelin tai vapaa-ajan asunto/mökki)
  • olet kieltänyt operaattoriasi luovuttamasta numeroa/osoitettasi

PIN-koodin tilaaminen

  1. Kirjoita kenttiin nimesi ja puhelinnumerosi (muodossa 0401234567) tai sähköpostiosoitteesi.
  2. Klikkaa Lähetä PIN-koodipainiketta. Saat pian nelinumeroisen PIN-koodin tekstiviestillä tai sähköpostitse. Jos annoit lankapuhelinnumeron, saat pian puhelun, jossa sinulle luetellaan nelinumeroinen PIN-koodi.
  3. Kirjoita saamasi PIN-koodi sille varattuun kenttään.
  4. Klikkaa OK-painiketta.

Katu-osoitteen lisääminen

  1. Kirjoita erillisiin kenttiin ensin postinumero, sitten kadunnimi ja talon numero. Huom. kentissä on automaattinen täyttö!
  2. Tarkista kirjoittamasi osoitetiedot ja klikkaa Jatka-painiketta vahvistaakseni osoitetietosi rekisteröiminen.
  3. Valmista tuli ja saat jatkossa valitsemallasi tavalla viestin, jos ilmoittamasi osoite on vesihuollon suunnitellun vesikatkon vaikutusalueella. Voit sulkea välilehden/selaimen.

Rekisteröinnin voi keskeyttää missä vaiheessa tahansa painamalla "Lopeta"- tai "Kirjaudu ulos" -painiketta.

Huomioithan, että voit rekisteröidä enemmänkin kuin yhden osoitteen, esimerkiksi kesämökin tai lähi-omaisen osoitteen. Huoltoyhtiöt, isännöitsijät ja muut yritykset voivat tilata hallinnoimansa kiinteistön osoitteesta häiriötiedotteet.

Pidä yhteystietosi ajan tasalla


Jos osoitteesi tai puhelinnumerosi muuttuu, voit aina päivittää tietojasi kirjautumalla uudelleen. Tilaa uusi PIN-koodi, kun haluat muokata tai poistaa tietojasi.

Tietosuoja


Emme käytä järjestelmään tallennettuja numeroita muuhun kuin häiriötiedottamiseen. Numeroita ei myydä tai luovuteta eteenpäin ja ne pysyvät meillä tallessa salasanasuojatulla palvelimella, johon on pääsy vain tekstiviestijärjestelmää käyttävillä henkilöillä. Huom. kunnallinen toimija ei koskaan kysy esim. maksutietoja tai lähetä laskuja tekstiviestillä asiakkailleen. Jos tällaista esiintyy, voi kyseessä olla tietojenkalastelu puhelimella eli nk. ”smishing”.

Rekisteröidy palveluun tai päivitä tietojasi

Toimintaohjeet vedenjakelukatkoissa 

Äkillisen vedenjakeluhäiriön aikana huolehdittehan, että hanat ovat kiinni, ettei tilanteen korjaantuminen aiheuta vesivahinkoja. Vaikka vettä olisikin saatavilla, niin pyydämme rajoittamaan vedenkäytön minimiin. Vedenjakelukatkon jälkeen vesi voi olla värjääntynyttä tai sameaa, mutta selkiytyy vettä juoksuttamalla. Värihaitat ovat terveydelle vaarattomia ja poistuvat vettä juoksuttamalla. 

Suunnitelluista vesijohtotöistä, joiden ajaksi meidän on suljettava vesi, ilmoitamme asiasta aina ennakkoon alueen kiinteistöille. Pyydämme asukkaita varastoimaan vettä astioihin omiin tarpeisiin. Mikäli työt aiheuttavat pitkäaikaisen vedenjakelukatkon, järjestämme tilapäisen vedenjakelupisteen alueelle. 

Häiriöt kartalla

Häiriökartta

Häiriötilanteet

Häiriötilanteet